divendres, 16 d’abril del 2010

Aneurismes

Jo no sóc metge , ni tampoc lampista , però quan et dediques a practicar un esport per hobby , intentes informar-te una mica . En el seu moment quan el jugador Camerunès Marc Foe va caure fulminat a la Copa Confederacions celebrada a França al 2003 , em vaig espantar tant que li vaig demanar a l´ entrenador personal que llavors em portava , en Joan Ramon Tarragó , per demanar-li quina probabilitat tenia de caure fulminat d´ aquella mateixa manera , ell va ser taxant en la resposta : és impossible , però pots caure ara mateix sense motiu aparent . Els aneurismes poden ser provocats per diferents fallades dels  nostres òrgans  , si se ´ns rebenta un petit vas capil·lar al cervell tindrem un aneurisme  cerebral , si per contra tenim una fallada a l´ aparell cardio vascular serà un aneurisme cardíac , i també l´ aneurisme pot estar localitzat a l´ aparell respiratori . 
Quan per culpa del Manel Samà , em vaig enganxar a fer triatlons a tota llet , vaig debutar amb un triatló olímpic a Banyoles l´ onze de setembre del 2002 , 1500mts nedant + 40 Km en bicicleta + 10 Km corrents , no pensava que en qualsevol moment podia caure fulminat , i és que molts ens pensem que quan practiquem esport , no tenim riscos d´ aquest tipus . Malauradament , la mort el diumenge passat d´ un corredor a la Mitja Marató de Madrid , i l´ atenció mèdica per la qual  van haver de ser atesos dos corredors més , em va fer recordar que quan practiques un esport , has de seguir un protocol de comportament , i més si no estàs habituat a fer-lo . Això ha fet que em plantegi demanar hora una altre vegada per realitzar una prova d´ esforç  , una prova que no fa que realitzo des del 2004 . 
Quan penso la quantitat de vegades que he firmat una fitxa com a jugador , quan penso la quantitat de fitxes federatives que vam tirar endavant quan estàvem a càrrec del Futbol Club Artés pel metge de capçalera de torn , quan penso amb les imatges d´ Antonio Puerta , Dani Jarque o el mateix Marc Foe , penso que la prova d´ esforç hauria d´ estar garantida per part de qualsevol Federació dintre de la seva quota com a fitxa , si que degut a la gran quantitat de llicències federatives s´ haurien d´ estudiar mitjans logístics i de temps per què tots els practicants de l´ esport en sí arribessin al calendari amb la prova feta , però això potser exigiria una millor professionalització de segons quines branques mèdiques i també crear un historial mèdic esportiu de la persona en qüestió des del primer moment de la realització de dita prova .
Ja sé que això és difícil , però crec que és possible . 
L´ afirmació del seleccionador Espanyol d´ Atletisme el dilluns a La Sexta va ser contundent : quan practiques esport no pots tenir sobre pes , no pots fumar , no pots veure alcohol , i has de còrrer una mitja de 8 a 10 Km entre 4 i 5 dies a la setmana , quan vaig escoltar això jo mateix em vaig plantejar definitivament deixar la pràctica de l´ esport .
Deixant de banda aquesta afirmació , si que convido a la gent que practiqui esport , però amb moderació i amb cap , com envejo a la gent que camina pel bosc i em miren atònits veient la cara de sofriment d´ un porc senglar .....  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada