dilluns, 11 de gener del 2010

Lee y libérate .....


Quan a l´ escola , al col·legi del Carme ,  ( després AESMA ) , i a Maestria ( Institut Lacetània ) em feien llegir ho trobava una mica pal , ho feia , però se´m feia pesat . Ja que arrossegava fama d´ " empollon "  devorava llibres a vegades sense acabar d´ entendre el què intentava dir el mateix , o el què ens intentava fer veure el mestre que en el seu moment ens el feia llegir . Quan vaig aterrar a Manresa ja va ser la disbauxa total , el primer any es va aguantar , el segon ja no , llegir ja no m´ interessava . Amb els anys i ves qui ho havia de dir per la gent què vam arribar a coincidir ,  ho vaig tornar a fer .
Primer , tot i semblant impossible , va ser la  gent que vam coincidir al primer equip del Futbol Club Artés amb l´ arribada de l´ entrenador Dionisio més conegut com a " Chicho " . Les tertúlies que ens obligàvem abans i després de cada sopar del divendres a la nit a La Sardana quan encara era del pare del Jordi Soldevila eren bestials , i gent com l´ Octavi Vinyes , el mateix Jordi Soldevila , el Quim Vilaret , el Roger Vinyes , " el Kiski " o " el Bético " quan arribava d´ entrenar de Stª Mª d´ Oló  , s´ atrevien a tot després d´ una bona suada i d´ una bona cata de vins .
Segon : la meva debilitat mental em va fer buscar respostes que persones , amics o la fe religiosa , no m´ havien sabut donar .
I des de llavors a mitjans de l´ any 1995 continuo devorant llibres insaciablement , intentant trobar respostes , intentant divertir-me  gaudint de la lectuira , intentant no ser com abans que llegia pel simple fet d´ acabar el llibre com una obligació . De totes formes per això , encara hi ha llibres que he llegit i no he entès .
L´ altre dia al programa d´ Antonio San José de CNN+ hi havia dos crítics literaris recomanant llibres , em vaig fer un fart d´ apuntar , però al final us recomanaré els què estic llegint en l´ actualitat i no us espanteu per la quantitat , ho faig molt sovint , i actualment n´ estic llegint 7 a la vegada .
Els dos primers són de literatura clàssica i antiga : " Guerra de las Galias " d´ en Juli César , on explica minuciosament les seves gestes guerreres i com s´ ho va fer per anar conquerint poquet a poquet allò que en diem país veí .
" Teogonía " - " Trabajos y días " - " Escudo " d´ Hesíodo , és un pal i només el pròleg fa que el llegeixi de tant en tant .
" En Busca del Tiempo Perdido " 1. Por el Camino de Swam de Marcel Proust , és la segona vegada que el començo ,  i també em costa llegir-lo , tothom elogia a Proust , però trobo molt carregada la prosa plena de detalls de qualsevol cosa insignificant , gairebé trobo que és una lectura barroca .
" El Pedestal de las Estatuas " d´ Antonio Gala , si voleu saber com se les manegaven la cort del " Siglo de Oro " a través de la visió d´ un escrivent , veureu que això de la corrupció ve de lluny ...
" La Fortuna de Matilda Turpin " d´ Álvaro Pombo , la primera vegada que vaig sentir que parlaven d´ Álvaro Pombo va ser en Genís Segarra , el cantant d´ Astrud , gairebé l´ idolatrava , vaig fer-me amb l´ últim llibre publicat seu ( ? ) , el resultat de la vida d´una família  burgesa actual  després de la mort de gran dama dominant d´ aquesta . Interessant , tot i que si hagués sabut que Álvaro Pombo està relacionat amb el partit de la Rosa Díez , UyPD , potser no l´ hagués comprat , tot i que diuen que has de conèixer a fons els amics i enemics .
Ara us diré un altre llibre que estic llegint i que trobo que està mal redactat , amb poques dates , i mal elaborat encara que el seu net volés , al pròleg i el dia de la presentació del llibre , fer-ho veure d´ una altre forma . " Memòries d´ uns temps agitats " Artés : vida quotidiana , guerra i pau a la primera meitat del segle XX d´ en Sebsatià Costa i Turcó . La visió al meu entendre , d´ un democràta cristià , vinculat fortament a l´ església , dels fets passats a Artés durant la primera meitat del segle passat , que queda aquí mateix , i que parla amb una facilitat extraordinària des del seu punt de vista de la societat Artesenca , el dia que arrenqui un escrit d´ aquest llibre , el Pere Rusinyol tornarà de Madrid a veure ´m .....
I per últim , una mania que tinc i que faig una i una altre vegada , a la tauleta de nit tinc un llibre de poesia d´ en Màrius Sampere i Passarell " Ens trobarem allà fora " , el vaig sentir una vegada parlar per RAC1 i vaig quedar meravellat . El començo i quan l´ acabo el torno a començar , i així successivament , igual no entendré la poesia , però sí que acabaré memoritzant un poema .
Ja paro , ja paro , que snob que arribo a ser .....

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada